Tuesday, October 28, 2008

PENEROKAAN AWAL KAWASAN SIPUTEH, KINTA, PERAK

Meninjau dari sudut maklumat Hj. Suhaimi bin Yahya 67 tahun, berasal dari Kampong Piandang, Siputeh, Perak dan kini menetap di Taman Melawati K.L. telah memberi tahu iaitu asal penerokaan kawasan Siputeh jalan Tronoh Kinta, Kg.Changkat (sekarang tiada) dan Kg. Merbau, Tronoh. Sumber maklumat ini diperolehi melalui bapa saudara beliau Pa’ Ayob bin Abdul Hamid iaitu seorang pesara dari Pejabat Penghulu Tronoh, dan kini masih tinggal di Kg. Piandang berusia menjangkau lebih 80-an. Beliau adalah juga saudara kandung kepada Allahyarham Dato’ Yaakob bin Abdul Hamid dan saudara tuanya Allahyarham Ramli bin Abdul Hamid saorang tokoh pentadbiran negara diawal era kemerdekaan Tanah Melayu.

Dimaklumkan bermula daripada sekumpulan keluarga Supit Solok dari Kampong Pinang Luar, Talu, Sumatera Barat bersama dengan Jalu, Hj.Sulaiman dan keluarga , Mohd. Amin dan Mohd. Angkat bersama keluarga, adalah antara keluarga yang telah datang ke Tanah Melayu kira-kira lewat tahun 1890-an. Apabila sampai di Tanah Melayu mengikut ceritanya perjalanan mereka melalui sungai-sungai sehinggalah mendarat ke Daerah Kinta dan singgah di Kampong Pisang, Pusing iaitu tidak jauh dari perkampongan orang Mendahiling.
Mereka terus mengadap Penghulu Papan, Tengku Shahbuddin yang mana pada ketika itu kawasan Siputeh, Pusing dan Tronoh adalah dibawah jajahan Papan. Penghulu Tengku Shahbuddin telah mengarahkan semua mereka ke kawasan Siputeh yang letaknya kira-kira lapan kilometer arah selatan dari Pekan Papan, Kinta.. Mengikut kisahnya merekalah keluarga-keluarga Orang Talu yang menerokai kawasan Siputeh, Jalan Tronoh, Kampong Changkat dan juga perkampongan dari Balai Polis, Siputeh (sekarang tinggal tapak Balai) hinggalah ke Batu Tiga berhampiran Reyland Estate Jalan ke Parit. Mereka telah mula penghidupan secara bercucuk tanam kopi dan koko, kemudian barulah menumpukan perusahaan berasaskan getah. Bagi kawasan-kawasan rendah pula dijadikan bendang untuk menanam padi.

Susulan kemudian, baru lah datang keluarga Salam melebarkan pembukaan kawasan Kampong Changkat, Siputeh. Seterusnya datang pula keluarga Hj. Abdul Latif dan Hj Abdul Hamid bin Maan ( saya cucu yang tertua beliau) iaitu pada tahun 1907. Mereka tinggal berkeluarga di Siputeh jalan Tronoh dan ada juga yang tinggal di Kampong Merbau, Tronoh. Jaraknya lebih kurang empat km dari Pekan Siputeh.

Ada juga keluarga Talu yang tersasar ke Negeri Pahang dan berpatah balik ke Nagari Talu. Selang kemudian baru lah datang semula untuk mendapatkan keluarga mereka di Siputeh. Mereka ialah kerluarga isteri Hj. Sulaiman bernama Hjh. Aishah dan terus tinggal menetap di pekan Siputeh bersama-sama keluarga nya. Keluarga Hj. Sulaiman terdekat yang masih boleh berhubung sekarang ialah Pa’ Ayop bin Hj.Abdul Hamid (cucu Hj.Sulaiman). Keluarga Salam yang terdekat ialah Dr. Zulkifli bin Abdul Rashid (dahulu Pensyarah di USM. sekarang di Brunei). Seorang lagi saudaranya ialah Pn. Juriah iaitu pernah tinggal di pekan Tanjong Rambutan, Ipoh.

No comments: