Sunday, October 26, 2008

Pengenalan

”...Baik karena orangtuanya berasal dari Talu (walaupun yang bersangkutan dilahirkan di luar Talu), atau karena "numpang lahir" di Talu (sedangkan orangtua sendiri tidak berasal dari Talu), atau karena mempunyai hubungan emosional dengan orang Talu (isteri, suami, ibu atau ayah, atau salah seorang di antaranya, berasal dari Talu), atau karena dibesarkan atau pernah bermukim dalam suatu kurun waktu tertentu di Ranah Talu....”

Talu adalah satu Nagari di Sumatera Barat dan persekitarannya iaitu Kecamatan (daerah) Talamau, Sinurut dan Kajai. Orang Talu telah lama berada di pelusuk Semenanjung Malaysia. Sejarah keluarga saya sahaja, menunjukkan saya adalah keturunan kelapan dari nenek moyang yang telah merantau dari Nagari Talu ke Tanah Melayu di abad ke lapan belas Masehi lalu. Orang Talu datang ke Semenanjung Malaysia pada masa lepas sebagai mengamalkan tradisi merantau orang Minang. Para perantau ini, sentiasa ingat Nagari asal mereka. Ramai yang pulang dan menetap semula di Talu selepas tamat perantauan. Dalam perkataan lain, hubungan antara orang Talu yang berada di Semenanjung Malaysia dan di Nagari Talu sentiasa rapat.
Akibat perubahan politik Belanda dan Inggeris dan diikuti pula dengan kemerdekaan Indonesia dan Malaysia, hubungan antara Nagari Talu dan Semenanjung Tanah Melayu sudah menjadi hubungan antara dua negara yang berlainan. Namun begitu hubungan orang Talu dengan tanah asal mereka dan keturunan mereka di Talu tetap kekal. Disamping itu, keturunan Talu yang menetap di Malaysia sebagai warga negara yang taat, turut sama berusaha, berbakti dan menyumbang kepada negara ini.

Akibat peredaran masa serta perubahan sosio-politik di Sumatera dan Semenanjung Malaysia, mutakhir ini sudah ramai keturunan Talu tidak lagi mengenali Nagari Talu. Portal ini diharapkan dapat memperkenalkan kepada keturunan Talu yang menetap di Malaysia, akan Nagari Talu, adat resam, kisah tokoh-tokoh dan personaliti orang Talu di Malaysia. Melalui ruang berita portal ini, segala berita, gambar dan maklumat terkini akan dapat disampaikan dengan lebih pantas dan berkesan.

InsyaAllah, portal ini akan menjadi wadah dimana berita antara Nagari Talu, serta antara kita Rang Talu dapat dihebahkan dengan lebih pantas dan cekap. Didoakan siltaurrahum kita akan bertambah erat dengan bantuan portal ini. Oleh itu jika anak-anak kita bertanya dari manakah asal keturunan kita, tidaklah lagi segan dan malu, hendaknya kita menjawab ninik moyang kita datang dari Nagari Talu. Kita juga akan tahu di mana Nagari Talu itu sebenarnya.

No comments: